De juiste microfoon

Gepubliceerd door Ninja Paquay op

De juiste microfoon

De juiste microfoon vinden is nog een hele zoektocht.  Wanneer ik zing gebruik ik een hele andere microfoon dan wanneer ik opdrachten in spreek. In deze blog vertel ik je met welke microfoons ik momenteel werk en waarom.

Mijn allereerste aanschaf was een zangmicrofoon. Ik heb me toen vooral georiënteerd door rond te kijken naar welke microfoons andere zangers en zangeressen gebruikten, zowel collega’s die ik live zag performen als de grote namen tijdens hun concerten. En zoals de kenners wel zullen weten, dan is er één microfoon die er met kop en schouders bovenuit steekt: dat is de Shure. Wanneer je er eenmaal op let, zie je ze overal. Dat is ook niet voor niets, de Shure is een hele degelijke microfoon die niet kapot te krijgen is en met een heel goed professioneel geluid. Er zijn verschillende uitvoeringen van de Shure in verschillende prijsklasses. Over de Shure zijn honderden blogs, youtubefilmpjes en reviews over te vinden. Op zich fijn, maar als beginnende zangeres zag ik door de bomen het bos niet meer. Bovendien wist ik nog niet zoveel over mijn eigen klankkleur en daardoor wist ik niet zo goed wat een microfoon nou voor mijn stem moest doen. Ik heb gekozen voor een goede allround microfoon, de Shure SM 58. Deze microfoon was een prima keuze om mee te starten. Je levert er als zangeres meteen een professioneel geluid mee en elke geluidstechnicus kent de microfoon. Door meer meters te maken op het podium en in de studio wist ik uiteindelijk dat mijn voorkeur qua sound meer lag bij een microfoon die de helderheid benadrukte. Ik heb nog kort gezongen met een Audix, ook een goede microfoon maar voor mij een wat te ‘wollig’ geluid, kwam ik per toeval in aanraking met de sm57 beta. Een zanger van een andere band maakte hier gebruik van en ik heb deze kunnen uittesten. Het grappige is dat deze microfoon eigenlijk meer als instrumentenmicrofoon is bedoelt. Maar voor mijn stem doet hij precies wat ik zocht. Boven al het muzikale ‘geweld’ van mijn bandleden haalt hij mijn stem heel helder en krachtig naar boven. Mijn tip is dan vooral ook: probeer zoveel mogelijk uit. Er zijn genoeg muziekwinkels waar je een microfoon ter plekke kunt uit proberen. Het lastige hiervan vind ik wel dat dat in een lege ruimte is met evt. een backing track, maar het blijft moeilijk om je voor te stellen hoe het ‘in het echt’ klinkt. Sommige muziekwinkels zijn heel soepel en geven de mogelijkheid om toch te wisselen van microfoon als hij niet bevalt. Vraag hier dus naar voor dat je een microfoon koopt. Wellicht ken je ook muzikanten met een microfoon die je even mag lenen om hem uit te proberen. 

Een spraakmicrofoon is weer een heel ander verhaal. Uiteraard is ook hier de klankleur en sound heel belangrijk, maar deze microfoon hoeft juist niet boven allerlei geluiden uit te komen, en moet juist zo min mogelijk omgevingsgeluid oppikken. Een spraakmicrofoon moet mooi vol klinken in een lege studio. (uiteraard is de akoestiek in de ruimte hierin ook heel belangrijk) Ik heb me hiervoor vooral laten adviseren door andere professionals in het vakgebied. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Lewitt LCT 440 pure. Dit is mijn eerste spraakmicrofoon en ik gebruik deze nog steeds. Ik ben er dan ook zeer tevreden over. De Lewitt geeft een warm, vol en helder geluid, pikt nauwelijks omgevingsgeluid op en levert dus een professioneel geluid op.

Geschreven door Ninja Paquay

Liever luisteren in plaats van lezen?

Categorieën: Voice-over